Poskupljenja – Novi obračun odvoza smeća

Nekima manji računi, većini ipak veći.

Umjesto po kvadratima stana, novi obračun po broju članova domaćinstva ● U kućama vlasnici plaćaju po volumenu posude.

 

S početkom ove godine tvrtka Čistoća uvela je novi način obračuna naknade za odvoz komunalnog otpada, što je bila tema konferencije za novinare održane u utorak u Gradskoj upravi. Naime, bili su to dužni po Zakonu o otpadu, pa je stoga donesen novi Pravilnik o općim uvjetima isporuke komunalnih usluga sakupljanja i odvoza komunalnog otpada. Tako se odvoz smeća za one koji žive u stambenim zgrada više neće plaćati po kvadratnom metru stana nego po broju članova kućanstava, dok će oni koji žive u kućama plaćati odvoz smeća po volumenu, odnosno pojednostavljeno rečeno po zapremnini kante koju imaju.
– Smatram da je ovaj Zakon mnogo pravedniji i kreće od toga koliko se otpada proizvodi da se toliko se i plaća i da tolika bude i naknada. Zadovoljna sam što smo i u ovom dijelu pokazali maksimalnu osjetljivost na ovaj privredni trenutak, kada naši korisnici i privatni, ali i gospodarstvenici nisu sposobni plaćati neke visoke cijene tih usluga, pa smo prema podacima za Hrvatsku, među onima koji imaju najniže naknade za ove usluge. U Pravilniku je predviđen i niz popusta za korisnike naših usluga, prije svega privatnih osoba, kazala je Marina Kolaković zamjenica gradonačelnika, napomenuvši da je novi Pravilnik Čistoće jednoglasno prihvaćen na sjednici Savjeta za zaštitu potrošača grada Karlovca.
Novi kriteriji obračuna primjenjuju se od početka ove godine, a dio računa s novim cijenama već je i stigao na adrese građana, kako je naglasio direktor Čistoće, Ivan Polović.
– Imamo dvije kategorije korisnika – fizičke i pravne. Kod fizičkih osoba koje žive u vlastitim kućama u individualnom stanovanju kriterij je volumen posude, odnosno dio volumena posude tamo gdje iz određenih razloga nije moguće staviti svakoj kući posudu. Osnovna veličina je kanta od 120 litara ili dio zajedničke posude, opet u omjeru kante 120 litara. Kod fizičkih osoba imamo i kategoriju kolektivnog stanovanja, to su zgrade sa više stanova sa zajedničkim posudama, a to su kontejneri od 1.100 litara tu je kriterij broj stanova domaćinstva. najpravedniji način podijele je prema broju članova, jer ljudi stvaraju otpad, a ne kvadrati. Zna se da svaki čovjek proizvede dnevno kilogram otpada. Uzimajući to u obzir mi smo se vodili brojem članova domaćinstva, naglasio je Polović.
Za gospodarske subjekte kriterij je također volumen posude, s time da se s prelaskom na novi način obračuna išlo na posudu koju je korisnik imao i prije, jer dok se obračun radio po metru kvadratnom uzimalo se u obzir i količina otpada koju je određena tvrtka ili obrt generirao unatrag nekoliko godina. Cilj je bio da se korisnike što manje optereti, pojasnio je Polović.
Određene kategorije korisnika imaju pak pravo na umanjene iznose računa, pa su tu staračka domaćinstva s dvije ili više osoba starijih od 65 godina koji imaju pravo na umanjenje od 20 posto, samci koji žive u kućama imaju pravo na popust od 30 posto, korisnici socijalne pomoći imaju pravo na 50 posto popusta, a isti se popust ostvaruje i za vikendice. Novina je da domaćinstva s troje ili više maloljetne djece imaju pravo na popust od 30 posto.
Direktor Čistoće također je iznio nekoliko primjera koliko će zapravo biti poskupljenje odnosno pojeftinjenje za pojedine korisnike. Po starom obračunu, dvoje ljudi u stanu 65 kvadrata plaćalo je 31,98 kuna, a po novom će plaćati 41,30 kuna. Naveden je i primjer četveročlane obitelji u stanu od 105 kvadrata, koja je po starom obračunu plaćala 51,66 kuna, a po novom će plaćati 61,13 kuna. No, zato će prema primjeru koji je iznio direktor Čistoće samac koji živi u stanu od 90 kvadrata umjesto 44,28 kuna plaćati po novome 31,39 kuna.
Međutim, prema jednostavnoj računici, iako taj primjer nije naveden, prosječna karlovačka četveročlana obitelj koja živi u stanu od 65 kvadrata dobit će ovoga mjeseca dvostruko veći račun za odvoz smeća, odnosno umjesto 30-ak kuna koliko su plaćali po starom obračunu sada će plaćati 60-ak. I dok će se račun smanjiti samcu iz navedenog primjera koji živi u stanu od 90 kvadrata, i to tek nekih desetak kuna, onome pak koji živi u stanu od tridesetak kvadrata on će također biti udvostručen.
Novi obračun isplati se dakle onima koji žive u velikim kvadraturama.
Kod onih koji žive u kućama više nema kategorije paušala, što je iznosilo 27,98 kuna mjesečno, sada će takvo kućanstvo plaćati prema kanti od 120 litara 56,09 mjesečno. Za kuće koje imaju 150 kvadrata umjesto dosadašnjih 73,80 kuna račun će također za posudu od 120 litara, dakle 56,09 kuna. U Čistići pretpostavljaju da u kući od 220 kvadrata žive dvije obitelji pa im treba posuda od 240 litara, a oni bi po novom obračunu plaćali niti deset kuna manje, osim ako ne proizvode manje otpada, pa im je dovoljna i kanta od 120 litara. Tada će im se mjesečna naknada gotovo prepoloviti.
Slično će biti i kod velikih korisnika, primjerice velikoj industrijskoj tvrtki koja ima oko 10.000 kvadrata pogona račun će se sa 3.800 kuna biti smanjen na 2.657 kuna. Manje će račune za odvoz smeća imati i škole, a jedna će prosječna škola uštedjet će tako oko 500 kuna. Polović je iznio primjer trgovačkog centra koji će umjesto gotovo 11.000 kuna sada plaćati oko 8.800 kuna mjesečno. Zanimljivo je da će cijene porasti malim gospodarskim korisnicima – obrtnicima i to oko stotinjak kuna mjesečno.

U prodaji nove vrećice

Ivan Polović upozorava da se više neće smjeti ostavljati vrećice sa smećem pored kontejnera, osim ako to nisu one s logotipom Čistoće.
– Kupnjom vrećica plaća se kompletna usluga. Vrećice sa logotipom tvrtke može se kupiti po cijeni od 6 kuna za vrećicu od 60 litara ili 12 kuna za vrećicu od 120 litara i jedino ćemo te vrećice brati ako budu ostavljene pored kontejnera. Vrećice se mogu kupiti u Čistoći ili u Inkasatoru, napomenuo je Polović.
Kada su pitanju kuće onda se još i može utvrditi čije je smeće ostavljeno pored posude, no sam Polović priznaje da je u zgradama to “nemoguća misija”, pa računaju na komunalne redare.

“Tko proizvodi otpad mora i platiti”

Ovo poskupljenje, koje iz Grada i Čistoće nazivaju novim obračunom, Polović pravda velikim troškovima zbrinjavanja otpada. Devet kamiona smećara svaki dan izlazi i obilazi 23.000 domaćinstava jednom tjedno najmanje. Jedan kamion košta najmanje milijun i pol kuna. Isto tako napomenuo je da gradovi slični gradovi Karlovcu imaju veće cijene. Pri tom je uzeo primjer naknade za posudu od 120 litara, za koju se u Samoboru plaća 65 kuna bez PDV-a, a u Karlovcu 45.
– Čakovec ima 45 s time da imaju odobrenje za dizanje cijene od nekih 30 posto, Virovitica ima 69 kuna, jedino Velika Gorica ima niže od nas. Troškovi gospodarenja otpadom su veliki, a onaj koji proizvede otpad mora to i platiti, kaže Ivan Polović.

Izvor i autor : Karlovački tjednik, Ksenija Begović

Skip to content