COVER FB

U skladištu trenutno imamo 200 tona soli i 200 kubičnih metara kamenog agregata, izjavio je poslovođa Igor Reškovac dodavši kako je ove godine zbog jače i duže zime potrošnja posipala veća nego lani

 

Posljednjih dana u našem gradu ponovno su vladali pravi zimski uvjeti, uz niske temperature, ledenu kišu i snijeg. Iako samoga snijega nije napadalo više od 15-ak centimetara, članovi ekipe Zimske službe danonoćno su bili na terenu i nastojali u što kraćem roku očistiti sve ceste koje su u njihovoj nadležnosti, a to su sve javne površine i nerazvrstane ceste na području grada Karlovca. U stožeru Zimske službe u sklopu tvrtke Čistoća ukupno po smjenama dežura 16 ljudi, a dežurstvo traje 24 sata. U prijepodnevnoj smjeni zatekli smo četveročlanu dežurnu ekipu na čelu s poslovođom Igorom Reškovcem. Rekao je kako ova zima do sada nije bila toliko jaka po intenzitetu snježnih padalina, ali s obzirom na niske temperature i zaleđivanje tla imaju veću potrošnju i više posla što se tiče samoga posipavanja. Godišnje prosječno potroše 450 tona soli, a veliko skladište kapaciteta 300 tona prije početka zime u potpunosti su ispunili solju.

Posipala ima u dovoljnim količinama
-U skladištu trenutno imamo 200 tona soli i 200 kubičnih metara kamenog agregata promjera od četiri do osam milimetara, naglašava Reškovac, dodavši kako posipala uvijek imaju u dovoljnim količinama i naručuju ih po potrebi. Pojašnjava kako gradske prometnice posipavaju isključivo sa solju, a okolne prometnice i područja mjesnih odbora s mješavinom soli i agregata. Inače, u redovitom dežurstvu „Čistoće“ su pored poslovođe i vozač, strojar i cestar, a po potrebi uvodi se još jedan strojar. Redovito se vodi dnevnik izvedenih radova i evidentira koliko je potrošeno materijala. U prijepodnevnoj smjeni pored poslovođe zatekli smo i cestara Ivicu Bišćana, vozača kamiona i posipača s ralicom Ivana Klarića, te Tomislava Žgelu koji je utovarivao sol u vozilo. Poslovođa je rekao kako se radi o ekipi s višegodišnjim stažem i iskustvom, te kako svatko obavlja posao na određenoj relaciji na koje su po zonama podijeljeni. Pored dežurne ekipe „Čistoće“, u stožeru smo upoznali i Ivicu Barbića koji već 12 godina radi za kooperanta „Niskogradnja Matijašić“. Iako je radio čitavu noć čisteći snijeg sa strojem Unimogom na području Stativa i Strmca, prije odlaska kući, još je na poziv građana išao na intervenciju u Tičarnicu, jer kako je napomenuo, još želi odraditi taj posao kako zbog toga ne bi morali zvati druge kolege. Na upit kako mu je raditi noću, Barbić je rekao kako je naviknut na noćni rad.
-Pripravan sam na sve što se može dogoditi i nije me strah, istaknuo je Barbić dodavši kako zapravo voli ovaj posao, kako mu u stroju nije niti hladno, a ugrije ga i razbudi i topla kava iz termosice.

Čisti se po prioritetima
Uglavnom, prema riječima Reškovca, teren se stalno obilazi, svi kooperanti sa Zimskom službom „Čistoće“ stalno su u kontaktu, a poslovođe i voditelj Zimske službe Ivica Polović sve koordiniraju. Također, zadovoljni su i suradnjom s gradskim Komunalnim redarstvom koji im prosljeđuju pozive građana.
-Kada pada snijeg, građani nas učestalo zovu, a mi ceste čistimo po prioritetima, ističe Reškovac dodavši kako im upućuju i dosta pohvala za dobro obavljen posao. Kaže i kako u ovom napornom poslu daju maksimalno od sebe, obavljaju ga što kvalitetnije i bolje mogu, te kako uglavnom sve odrade u predviđenom roku. Djelatnici se slažu kako im je puno ljepše raditi noću, jer osim što nema toliko poziva građana, nema niti prometa pa posao mogu obaviti kako treba. Ovom prilikom građanima poručuju neka više pripaze na prometnu kulturu, poštuju zimske uvjete i propisno parkiraju vozila kako Zimskoj službi ne bi otežavali posao, već omogućili da bude obavljen na zadovoljstvo svih. Dok nisu na intervencijama, griju se u toplim prostorijama baze gdje imaju štednjak pa si ponešto i skuhaju, ali kada se radi, kako napominje Reškovac, svi su vani i čitavu smjenu odrade uz samo malu stanku.
-Nakon samoga prestanka padalina, u nekoliko sati, iako možda nisu očišćene, sve su ceste prohodne, naglašava Reškovac. Ističe i da ukoliko snijeg intenzivno pada primjerice noću, oni pojedinu ulicu rale tri do četiri puta, a građani kada se ujutro probude misle da nijednom nisu prošli, jer je ponovo sve bijelo. Inače, za vrijeme snježnih padalina na području sve četiri zone grada na raspolaganju je 25 vozila s ralicama. Među najkompliciranijim poslovima u Zimskoj službi smatraju čišćenje raskrižja, jer osim što ih treba proširiti, treba i sve prometne trake staviti u funkciju. Što se tiče posipavanja, samo za uže područje grada treba im šest sati kako bi taj posao obavili. O temperaturi zraka ovisi i kako će se brzo snijeg i led otopiti, jer primjerice na temperaturama nižim od minus šest stupnjeva, djelovanje posipala je slabije, dok između nekih minus dva stupnjeva i nule, snijeg nestaje. Uglavnom, kako navodi Reškovac, s raščišćavanjem i raljenjem kreće se već kada padne četiri do pet centimetara snijega, a kada se to odradi, ide se na posipavanje. Kada primjerice pada ledena kiša kao prije nekoliko dana, tijekom jedne noći na užem području grada potroše između pet i deset tona soli, dok se u sve četiri zone u isto vrijeme potroši 20 tona soli i 20 kubičnih metara kamenoga agregata. Što se tiče same opreme Čistoće, ona je nova i modernizirana, a uključuje kamion s ralicom i posipačem, kombinirku s ralicom i jednu kombinirku za utovar posipala. Pored strojeva, po gradu se u sklopu javne higijene čisti i ručno i to pješački prijelazi i prilazi, a za što je zaduženo deset djelatnika.


Čiste preko 200 kilometara prometnica
Ekipe Zimske službe ukupno čiste preko 200 kilometara prometnica na području grada i u prigradskim naseljima. Ipak, često do tih prometnica dolaze preko državnih i županijskih cesta, pa kilometraža postaje i dvostruko veća. Podijeljeni su u četiri zone, tako da su djelatnici “Čistoće” zaduženi za prvu zonu, odnosno čišćenje užeg gradskog prstena, dok im u prigradskim naseljima pomažu kooperanti. Djelatnici “Niskogradnje Matijašić” zaduženi su za Stative, Malu i Veliku Jelsu, Kalvariju, Vučjak, Švarču, Jamadol...Građevinski obrt “Ruša” vodi brigu o Turnju, Ladvenjaku, Cerovcu, Tušiloviću, dijelu Mahična, Vukoderu, a “Žeger transporti” o Baniji, Šišljaviću, Rečici, Gradcu.


Četiri stupnja pripravnosti
U okviru Zimske službe postoje četiri stupnja pripravnosti. Prvi stupanj uvodi se početkom rada službe 15. studenoga i radi se o dežurstvu u bazi, a u pripravnosti je jedno vozilo i dva stroja. Drugi stupanj pripravnosti uvodi se kada temperatura zraka oscilira oko nula stupnjeva Celzijusa uz mogućnost slabih oborina, te pojave poledice, pa se povećava raspoloživa mehanizacija. Treći stupanj pripravnosti, koji je proteklih dana bio na snazi i u našem gradu uvodi se za vrijeme intenzivnijih i dužih snježnih padalina, uz aktiviranje sve potrebne mehanizacije. Četvrti stupanj uvodi se kada sniježne oborine uz jak vjetar imaju karakter elementarne nepogode i kada pozivaju sve koji imaju strojeve i mehanizaciju kako bi se uključili.

I građani dužni čistiti snijeg!
Prema odredbama Odluke o komunalnom redu, tvrtke i ustanove koje se nalaze na području grada Karlovca dužne su u zimskim uvjetima održavati i čistiti prometne površine koje su namjenjene za kretanje pješaka, bicikla i površina za stacioniranje motornih vozila koje se nalaze u njihovom vlasništvu. Također su obavezne održavati i čistiti stepeništa, ulaze u poslovne prostore, kao i uklanjati led i snijeg s krovova zgrada, kada postoji mogućnost odrona i ugrožavanja sigurnosti prolaznika. Za vrijeme pojave pothlađenosti kolnika i stvaranja poledica, te padanja ledenih kiša, dužne su posipati isključivo industrijskom soli do temperature od minus 8 stupnjeva Celzijusa, dok se na nižim temperaturama posipavanje obavlja kamenim agregatom, zbog nedjelotvornosti industrijske soli. Isto se odnosi i na vlasnike ili korisnike stanova i poslovnih prostora. Za neispunjavanje obaveza, predviđene su kazne od 200 kuna za fizičke i tisuću kuna za pravne osobe. Od Irene Terzić iz Komunalnog redarstva doznajemo kako oni kada napada iznad pet centimetara snijega kreću s upozorenjima. Napominje kako ljudi potom u pravilu krenu u čišćenje, a veći problem je u kućama gdje žive starije osobe. Uglavnom, ove godine još, kako ističe, nisu nikoga kaznili.

I djelatnici Zelenila rade punom parom
Djelatnici “Zelenila” zaduženi su pak za čišćenje nogostupa, šetnica, biciklističkih staza, ŽUC-u pomažu u čišćenju mostova, a posipavaju i lopatama čiste stepenice na raznim lokacijama od pothodnika i željezničke stanice do Grabrika i mosta Alessandrija.
-Radimo u tri smjene i potpuno smo spremni za zimske uvjete, rekla je Gordana Purgar, tehnička direktorica tvrtke Zelenilo. Dodala je kako djelatnici intenzivno obavljaju posipavanje, te su do sada potrošili više soli nego lani, otprilike 100 tona. Na raspolaganju imaju tri manja traktora s ralicama i posipačima, jedan veliki traktor s ralicom i kombinirku s ralicom.

Izvor i autor : Karlovački tjednik, Sunčica Laić